De omzet over het tweede kwartaal steeg met 3 procent tot 715,4 miljoen euro. De operationele winst kwam uit op 80,3 miljoen euro, een stijging van 11 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat meldde het bedrijf vrijdag. Over de eerste zes maanden van het jaar verbeterde het resultaat zelfs met 21 procent.
Behalve als uitgever van bladen, lesmateriaal en nieuws is Sanoma ook actief in de entertainmentindustrie en exploiteert het bedrijf kiosken.
De belangrijkste markt
Sanoma geeft in twaalf landen bladen uit; Nederland is daarbij de belangrijkste markt. De omzet in Nederland beliep over het afgesloten kwartaal 128 miljoen euro. ,,De online-advertentiemarkt in Nederland vertoonde in het tweede kwartaal een duidelijke stijging.”
Volgens het bedrijf heeft de advertentiemarkt zich in het tweede kwartaal verder hersteld in de West-Europese landen en Rusland, maar voorzichtigheid blijft geboden. Voor het hele jaar verwacht Sanoma dat de omzet hoger uitkomt dan vorig jaar. Het bedrijfsresultaat zal ,,iets hoger” uitkomen. Daarbij is rekening gehouden met de verkoop van 49 procent in het Belgische blad Humo en een belang in kabelbedrijf Welho.
Verder maakte Sanoma bekend dat Harri-Pekka Kaukonen op 1 januari 2011 de nieuwe topman van Sanoma wordt. Hij is afkomstig van de Fazer Group.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl